Co to jest ESPORT

Jeszcze kilka lat temu nikt nie traktował e-sportu poważnie. Wszyscy jednogłośnie uważali, że gry komputerowe to zabawa dla dzieci i nigdy nie wzbudzą u ludzi emocji porównywalnych z tymi, które wywołują chociażby mecze piłkarskie. Pomysł, że ktokolwiek mógłby zarabiać pieniądze na graniu w gry, to już w ogóle była utopia.

Esport: co to tak naprawdę jest?

Ostatnie kilka lat brutalnie zweryfikowały wyobrażenia tych wszystkich ludzi, którzy uważali, że największy turniej w gry komputerowe odbędzie się w czyjejś piwnicy i będzie oglądany przez trzech zapaleńców, a zwycięzca rywalizacji w nagrodę otrzyma myszkę z marketu.

Owszem, pierwsze rozgrywki tak właśnie wyglądały. Później jednak nastąpił boom na gry komputerowe. Turnieje rozgrywane w kafejkach internetowych bardzo szybko przeniosły się z kafejek internetowych na stadiony, a nagrody zaczęły być wypłacane w setkach tysięcy dolarów.

Czy Esport jest sportem

Wypowiedź Zbigniewa Bońka na temat e-sportu cechowała się sporą dozą rozsądku, ponieważ dostrzegł obie strony medalu, co w polskiej dyskusji publicznej (choć trudno dyskusją publiczną nazwać tweet do byłego prezesa Legii) zdarza się rzadko. Prezes PZPN słusznie dostrzegł bowiem, że jest to sektor, który będzie rósł i przynosił coraz większe przychody. Graczy rozjuszyła druga część tej wypowiedzi, gdzie padło stwierdzenie „to także świadectwo pewnej patologii. Siedzieć godzinami i walić w joystick?”.

Postęp w tej branży jest tak wielki, że obecnie mecze w każdą praktycznie grę transmitowane są w Internecie lub telewizji, a nawet na kinowych salach. Ludzie zjeżdżają z całego świata, by móc zobaczyć swoich ulubionych zawodników na żywo, a e-sportowe gwiazdy pojawiają się w reklamach największych koncernów jak chociażby Coca-Cola czy Gillette.

E-sport to obecnie także ogromne pieniądze. Pula nagród Mistrzostw Świata 2018 w League of Legends to 2,25 mln dolarów, plus dodatkowy procent wartości sprzedaży specjalnych skórek na bohaterów występujących w tej grze. W 2015 roku w mistrzostwach w grę DOTA 2, zwycięzcy dostali aż 6 mln dolarów nagrody.

Materiały prasowe / AGO Esports/ Krystian Pilawa / Na zdjęciu: Tomasz ‚phr’ Wójcik

Zacznijmy jednak od początku.

Czym dokładnie jest e-sport?

E-sport to skrót od angielskiego wyrażenia electronic sport. Jest to nic innego jak rywalizacja ludzi w grze. E-sport od rekreacyjnego grania w gry odróżnia to, że nie jest on formą zabawy, ale gracze traktują go wyczynowo.

Czym to się różni od normalnego sportu? Właściwie to tylko sposobem prowadzenia rozgrywki. W piłce nożnej mamy zawodników, którzy wylewają z siebie siódme poty i biegają za piłką, żeby pokonać przeciwnika. Taki mecz oglądają z trybun kibice, dopingując swoją ulubioną drużynę. Jak to wygląda w e-sporcie? Dwóch lub więcej graczy siada przed komputerem lub konsolą i walczy z całych sił, żeby być lepszym od przeciwnika. Również i tu mamy rzesze kibiców oglądających pojedynek i dopingujących swoich ulubionych zawodników. Zarówno profesjonalni piłkarze jak i profesjonalni gracze otrzymują wynagrodzenie. E-sport spełnia więc wszystkie wymagania, by można go było traktować jak prawdziwy sport.

Nawet jeśli ktoś ma problem z uznaniem graczy jako sportowców (w końcu „siedzą tylko i patrzą w ekran”), to nie można odmówić im jednego – ogromnych umiejętności, które doprowadziły ich do miejsca, w którym obecnie się znajdują. Mimo, że od „tradycyjnego” sportu różni ich to, że do rywalizacji wykorzystują nowoczesną technologię, to o zwycięstwie dalej w zdecydowanej mierze decydują umiejętności człowieka.

Zarówno w sporcie jak i e-sporcie wszystkie rozgrywki posiadają swoje konkretne przepisy odnośnie wykorzystywanego sprzętu, warunków zwycięstwa i sposobu przeprowadzenia rozgrywek. Zarówno za meczami Ligi Mistrzów w piłkę nożną jak i profesjonalnymi turniejami w Counter-Strike`a stoją długie godziny treningów, tysiące opracowanych taktyk i analizy przeciwników. Wszystko stale się rozwija i wymaga ciągłego poprawiania swoich umiejętności.

Początki e-sportu

Mimo, że e-sport mocno wyewoluował dopiero w ostatnich latach, to tak naprawdę jego historia sięga roku 1995 i turnieju w grę Doom na wydarzeniu Deathmatch `95 zorganizowanego przez Windows dla developerów gier komputerowych.

Zawody wygrał Dennis „Thresh” Fong, który powszechnie uznawany jest za pierwszą gwiazdę e-sportu. Trafił ona na okładkę Wall Street Journal, gdzie okrzyknięto go symbolem rozwijającego się dopiero  świata gier online. Za zwycięstwo otrzymał on komputer o wartości 10 tysięcy dolarów, ale był to tylko wierzchołek góry lodowej, gdyż dzięki umowom sponsorskim zarabiał nawet 100 tysięcy dolarów w ciągu roku.

Wbrew pozorom jego sława przetrwała dużo dłużej niż mogłoby się wydawać, że powinna, jak na tak bardzo niszową wtenczas dyscyplinę. W 1997 roku został on zwycięzcą w turnieju Red Annihilation, w którym zawodnicy rywalizowali w grę Quake. Jako nagrodę otrzymał on Ferrari 328 GTS zasponsorowane przez samego Johna Carmacka, czyli jednego z twórców tejże gry. Ten turniej był prawdziwym przełomem i otworzył oczy mediom całego świata na turnieje w gry komputerowe. W międzyczasie powstało wiele słynnych lig komputerowych i mnóstwo gier takich jak Warcraft czy Starcraft, które po dziś dzień są obecne na profesjonalnej scenie gier komputerowych Wszystko jednak rozwijało się bardzo powoli, aż do roku 2009…

Po słynnym kryzysie, w którym uznano cały rynek gamingowy za przeinwestowaną i przereklamowany biznes, nastąpił nagły wzrost. Na rynek trafiły nowe gry, między innymi słynne League of Legends, które jest uważane za jednego z prekursorów rozwoju tej branży, a stare zaczęły przyciągać coraz więcej osób. Obecnie wiele wydawców gier komputerowych inwestuje grube miliony w firmy zajmujące się e-sportem tylko po to by utrzymać się na rynku i przyciągnąć graczy do swoich dzieł.

Ogromny wpływ na popularność gier komputerowych i e-sportu miały także serwisy streamingowe takie jak zamknięty już Own3d.tv czy ciągle rozwijający się Twitch.tv. yło to miejsce, gdzie spragnieni wrażeń młodzi ludzie mogli pokazywać widzom z całego świata swoje umiejętności, a także miejsce spotkań profesjonalnych e-sportowców z fanami.

Właśnie to mogło doprowadzić do tak wielkiej popularności e-sportu. W takiej piłce nożnej czy siatkówce, rzadko kiedy mamy okazję zobaczyć zawodnika na własne oczy poza boiskiem. Tymczasem wchodząc na transmisję e-sportowego gracza możemy z nim porozmawiać, zadać kilka pytań, a nawet czasami zagrać razem z nim w grę. Nie da się ukryć, że to znacznie zbliża e-sportowych zawodowców do zwykłych ludzi i pokazuje, że tak naprawdę są sympatycznymi, młodymi ludźmi, którzy osiągnęli sukces dzięki ciężkiej pracy.

Obecnie, największe turnieje e-sportowe przyciągają przed telewizory i komputery miliony ludzi. W 2018 roku rozgrywki dwóch azjatyckich drużyn w League of Legends na turnieju MSI śledziło 127 milionów osób w jednej chwili. Mniejsze turnieje w Counter Strike, Dotę czy Fifę potrafią być oglądane przez kilka milionów osób.

Ze względu na ogromną popularność e-sportu, zaczynają się nim interesować nawet stacje telewizyjne. Nawet w Polsce powstają dedykowane kanały, które zajmują się transmisją rozgrywek z najważniejszych turniejów gamingowych na świecie.

W co grają zawodowi gracze?

Rynek gier jest naprawdę ogromny. Nie każda gra nadaje się jednak do rywalizacji na szczeblu zawodowym. Do najpopularniejszych gier na turniejach e-sportowych należą:

  • Counter Strike: Global Offensive – Gra od Valve, czyli ludzi odpowiedzialnych za znaną na całym świecie platformę z grami Steam. Bardzo dynamiczna gra FPS (First Person Shooter, czyli strzelanina widziana oczami bohatera), która przyciągnęła do siebie miliony osób na całym świecie. Jej zasady są bardzo proste. Drużyna terrorystów musi wysadzić jeden z oznaczonych celów, a antyterroryści muszą ich powstrzymać.
  • League of Legends – Najbardziej rozpoznawalna obecnie gra na świecie. Nagrody w turniejach w tę grę corocznie sięgają kilku milionów dolarów. Rozgrywka polega na pojedynku dwóch drużyn składających się z pięciu graczy, którzy przy użyciu postaci o niesamowitych umiejętnościach, muszą zniszczyć bazę wroga.
  • Dota 2 – Podobnie jak League of Legends należy do gatunku gier MOBA, w których drużyny walczą o zniszczenie bazy przeciwnika. Nieco mniej popularna od wspomnianego wcześniej LoLa, ale oferująca największe nagrody dla graczy rywalizujących w najważniejszych turniejach.
  • Starcraft – Gra legenda. Jest to strategia czasu rzeczywistego, w której gracze muszą odpowiednio rozbudowywać swoją bazę i tworzyć jednostki tak, by być w stanie pokonać przeciwnika.
  • Hearthstone – Gra karciana na bazie uniwersum Warcrafta, w której pryz użyciu odpowiednio ułożonej talii, trzeba zniszczyć karty przeciwnika i doprowadzić do jego porażki.

Przyszłość e-sportu

E-sport nabiera coraz większego rozpędu. Właściwie każdy człowiek na ziemi słyszał już o jego fenomenie, a w szkołach zaczęły powstawać nawet klasy o profilu e-sportowym. Scena e-sportowa rośnie obecnie w zastraszającym tempie i nic nie wskazuje na to, by rozwój ten miał się zatrzymać.

Co to jest ESPORT
3.8 (76.15%) 52 votes